प्रिज्म पब्लिक स्कूल में एक दिवसीय शिक्षक प्रशिक्षण सत्र
प्रिज्म पब्लिक स्कूल में एक दिवसीय शिक्षक प्रशिक्षण सत्र
One-Day Teacher Training Session at Prism Public School
Date: 1st May 2025
On 1st May 2025, Prism Public School successfully organized a one-day teacher training session focused on the theme "Brainstorming: Unlocking Creative Teaching Strategies." The session was aimed at enhancing the pedagogical skills of the teaching staff and encouraging innovative classroom practices.
The resource person for the event was Dr. Anjana, the esteemed Principal of Prism School of Education. With her vast experience and dynamic approach to teacher training, Dr. Anjana engaged the participants in a range of interactive and thought-provoking activities.
The training began with a warm welcome and introduction of the resource person, followed by an insightful keynote address by Dr. Anjana. She emphasized the power of brainstorming as a tool for collaborative learning and problem-solving in classrooms. Her talk covered the importance of fostering creativity among students and teachers alike.
The session was attended by 30 teachers of the school. To keep the atmosphere vibrant and participatory, several activities were integrated into the schedule:
Debate Session:
Teachers were divided into two teams to debate on the topic “Traditional Teaching Methods vs. Modern Creative Techniques.” The debate was lively, encouraging teachers to critically analyze their own teaching styles and consider new approaches.
Quiz Round:
A general knowledge and subject-specific quiz was organized to test both content mastery and lateral thinking. The competitive spirit among the teachers added enthusiasm to the session and demonstrated the effectiveness of gamified learning strategies.
Extempore Speech:
Teachers participated in an extempore round where they had to speak on randomly selected educational themes. This activity aimed at building confidence and spontaneity in communication — essential qualities for classroom engagement.
Throughout the day, Dr. Anjana facilitated group discussions and brainstorming exercises, prompting teachers to develop creative lesson plans and share innovative ideas with their peers.
The session concluded with a feedback round, where teachers expressed their appreciation for the interactive format and the relevance of the topic. They found the training energizing, practical, and inspiring, with many looking forward to implementing brainstorming techniques in their classrooms.
In all, the training session was a resounding success, contributing significantly to the professional growth of the teachers and reaffirming Prism Public School’s commitment to academic excellence and continuous development.
प्रिज्म पब्लिक स्कूल में एक दिवसीय शिक्षक प्रशिक्षण सत्र
दिनांक: 1 मई 2025
1 मई 2025 को, प्रिज्म पब्लिक स्कूल ने "ब्रेनस्टॉर्मिंग: अनलॉकिंग क्रिएटिव टीचिंग स्ट्रैटेजीज" विषय पर केंद्रित एक दिवसीय शिक्षक प्रशिक्षण सत्र का सफलतापूर्वक आयोजन किया। सत्र का उद्देश्य शिक्षण कर्मचारियों के शैक्षणिक कौशल को बढ़ाना और नवीन कक्षा प्रथाओं को प्रोत्साहित करना था।
इस कार्यक्रम के लिए संसाधन व्यक्ति प्रिज्म स्कूल ऑफ एजुकेशन की सम्मानित प्रिंसिपल डॉ. अंजना थीं। शिक्षक प्रशिक्षण के लिए अपने विशाल अनुभव और गतिशील दृष्टिकोण के साथ, डॉ. अंजना ने प्रतिभागियों को कई तरह की इंटरैक्टिव और विचारोत्तेजक गतिविधियों में शामिल किया।
प्रशिक्षण की शुरुआत संसाधन व्यक्ति के गर्मजोशी से स्वागत और परिचय के साथ हुई, जिसके बाद डॉ. अंजना ने एक व्यावहारिक मुख्य भाषण दिया। उन्होंने कक्षाओं में सहयोगी शिक्षण और समस्या-समाधान के लिए एक उपकरण के रूप में विचार-मंथन की शक्ति पर जोर दिया। उनके भाषण में छात्रों और शिक्षकों के बीच रचनात्मकता को बढ़ावा देने के महत्व को शामिल किया गया।
इस सत्र में स्कूल के 30 शिक्षकों ने भाग लिया। माहौल को जीवंत और सहभागी बनाए रखने के लिए, कार्यक्रम में कई गतिविधियाँ शामिल की गईं:
वाद-विवाद सत्र: शिक्षकों को “पारंपरिक शिक्षण पद्धति बनाम आधुनिक रचनात्मक तकनीक” विषय पर बहस करने के लिए दो टीमों में विभाजित किया गया था। बहस जीवंत थी, जिसने शिक्षकों को अपनी स्वयं की शिक्षण शैलियों का आलोचनात्मक विश्लेषण करने और नए दृष्टिकोणों पर विचार करने के लिए प्रोत्साहित किया।
प्रश्नोत्तरी दौर: विषय-वस्तु में महारत और पार्श्व सोच दोनों का परीक्षण करने के लिए एक सामान्य ज्ञान और विषय-विशिष्ट प्रश्नोत्तरी आयोजित की गई थी। शिक्षकों के बीच प्रतिस्पर्धी भावना ने सत्र में उत्साह बढ़ाया और गेमीफाइड शिक्षण रणनीतियों की प्रभावशीलता का प्रदर्शन किया।
आकस्मिक भाषण: शिक्षकों ने एक आकस्मिक दौर में भाग लिया, जहाँ उन्हें यादृच्छिक रूप से चयनित शैक्षिक विषयों पर बोलना था। इस गतिविधि का उद्देश्य संचार में आत्मविश्वास और सहजता का निर्माण करना था - कक्षा में जुड़ाव के लिए आवश्यक गुण।
पूरे दिन, डॉ. अंजना ने समूह चर्चा और विचार-मंथन अभ्यास की सुविधा प्रदान की, जिससे शिक्षकों को रचनात्मक पाठ योजनाएँ विकसित करने और अपने साथियों के साथ नवीन विचारों को साझा करने के लिए प्रेरित किया गया।
सत्र का समापन एक फीडबैक दौर के साथ हुआ, जहाँ शिक्षकों ने इंटरैक्टिव प्रारूप और विषय की प्रासंगिकता के लिए अपनी प्रशंसा व्यक्त की। उन्होंने पाया कि प्रशिक्षण ऊर्जावान, व्यावहारिक और प्रेरणादायक था, और कई लोग अपनी कक्षाओं में विचार-मंथन तकनीकों को लागू करने के लिए उत्सुक थे। कुल मिलाकर, प्रशिक्षण सत्र एक शानदार सफलता थी, जिसने शिक्षकों के पेशेवर विकास में महत्वपूर्ण योगदान दिया और प्रिज्म पब्लिक स्कूल की शैक्षणिक उत्कृष्टता और निरंतर विकास के प्रति प्रतिबद्धता की पुष्टि की।